tree-of-life-navaratna

כאשר רק התחלתי לחקור על רפואת האבנית ההודית ויכולותיה, יצא לי להיתקל בקמע 9 אבנים מסורתי אשר עוצב בתכשיט בצורת “עץ החיים” הקבלי. סידור האבנים נראה לי באותו רגע לא הגיוני כלל, כיוון שנעשה לפי הסידור המסורתי עם יהלום (האבן של ונוס) בראשו כאשר באסטרולוגיה דווקא השמש, שהאבן שלה היא רובי, מייצגת את הנשמה ואת האור האלוהי ולכן תתאים יותר בתור האבן העליונה. גם המיקום של ספיר צהוב (אבן של יופיטר) בספירת הגבורה נראה תמוה, כיוון שעל פניו הגבורה תיוצג יותר טוב על ידי האלמוג האדום – אבן של מארס.

אך כמו בקבלה עצמה, באסטרולוגיה רב הנסתר מהגלוי וכל מה שאנחנו רואים על פני השטח מחוויר בהשוואה למה שמסתתר בין השורות. רק כאשר חקרתי לעומק את המשמעות האמיתית של הכוכבים באסטרולוגיה ואת ההקשר שלהם למושגים הקבליים, אשר בעצמם רבי משמעות, הבנתי כי הסידור המסורתי של קמע תשעת האבנים בתוך סמל עץ החיים לא רק הגיוני, אלא מתבקש.

בקבלה נהוג לפרש את הכתוב בתנ”ך בארבעה שלבים – הגלוי או הפשט, המשל או הרמז, המושווה או הדרש, והחבוי או הסוד. הפירושים ההלו לא מוגבלים לתנ”ך ומהווים חלק חשוב בפילוסופיה הקבלית ולכן אשתמש בהם גם כאן כדי להסביר את ההקשר של אבני החן בשיטה ההודית עם השימוש בהם בקבלה והמשמעות האמיתית שלהם ושל הכוכב אותו הם מייצגים. את המשמעויות המרובות של הספירות עצמן אשאיר להזדמנות אחרת ואתמקד רק במשמעותן הגלויה.

אבני החן, הספירות והכוכבים

יהלום (אבן ונוס) – כתר

הגלוי: היהלום הוא האבן הכי יקרה ומוערכת בימינו, אז הגיוני שיהיה בראש הרשימה.

הרמז: “היהלום שבכתר”.

הדרש: הצלילות של היהלום מייצגת טוהר ונותנת לאור לעבור דרכו מבלי לשנותו מה שלא ניתן לומר על אבנים צבעוניות. הוא גם הקשה שבין האבנים ולכן נחשב במערב למלך האבנים.

הסוד: כחפץ כתר הוא תכשיט, ולכן ההקשר לוונוס אשר מייצגת יופי מובן מאליו, אך במשמעות העמוקה יותר הכתר מייצג מעמד שלטוני אשר מביא איתו מותרות, ואחד התפקידים של ונוס באסטרולוגיה ההודית הוא ללמד אותנו להתקדם בעולם החומרי. בעץ החיים הכתר הוא הספירה העליונה בה מסתתרים רזי האל, ובאסטרולוגיה ההודית ונוס היא האחראית על ללמד אותנו את תורת הנסתר.

מלאכים:

רזיאל – אשר אחראי ביהדות על להעביר את תורת הנסתר אל האדם בדומה למקבילו שוקראצ’ריה במיתולוגיה ההודית.

חניאל – אשר אחראי על היופי והחן כמקבילותיו ונוס במיתולוגיה הרומאית והיוונית ולקשמי במיתולוגיה ההודית.

אבן חושן מקבילה: הברקת של שבט לוי (כנראה קוורץ), השבו של שבט נפתלי (כנראה טורקיז).

פנינה (אבן ירח) – חכמה

הגלוי: בימינו הרוב המוחלט של הפנינים מיוצרות בתהליך טכנולוגי בו משתילים גרעין בצדפה והיא הופכת אותו לפנינה, ואותו תהליך מייצג את חכמת הדורות אשר אפשרה לטכנולוגיה הזו להתקיים. גם איסוף פנינים אמיתיות דורש את החכמה לדעת היכן לחפש אותן.

הרמז: “פניני חכמה”.

הדרש: הפנינה היא כנראה העדינה שבאבני החן, וכל שריטה וחבלה ישאירו בה סימניהם בדיוק כפי שלקחי החיים ייחרטו בזיכרוננו ויהפכו לחכמה.

הסוד: הירח באסטרולוגיה מייצג את המוח שלנו, לכן הקשרו לחכמה נראה לעין. בעזרת מוחנו אנו לומדים על העולם והזיכרונות והחוויות שהוא שומר בתוכו מאפשרים לנו לדעת להתמודד עם מצבים בהם אנו נתקלים, והחכמה היא אותו הידע והניסיון שרכשנו שמאפשר לנו להתמודד עם מצבים אלו – “אין חכם כבעל ניסיון”.

מלאכים:

סנדלפון – אשר אחראי על השמירה על הבריאה ואשר מגן על עוברים טרם לידתם.

אבן חושן מקבילה: היהלום של שבט זבולון (ייתכן שאם הפנינה)

אמרלד (אבן מרקורי) – בינה

הגלוי: האמרלד לעומת אבנים אחרות כמעט תמיד מכיל מוכלאות ושברים, לכן ליטושו לאבן חן דורש תכנון נכון ולא מעט אינטליגנציה.

הרמז: “אור ירוק”.

הדרש: הבניה היא היכולת שלנו להבדיל בין דברים וחיונית להישרדותנו, כמו בדוגמא של אור אדום אשר מסמל סכנה ואור ירוק המסמל מעבר בטוח. את צבעו הירוק של האמרלד מקשרים לעיתים עם כסף, אשר ניהולו דורש לא מעט בינה. מבחינה פיזית הצבע הירוק מרגיע את העיניים, ועוזר להתרכז במה שמולנו.

הסוד: באסטרולוגיה המשמעות הראשית של מרקורי היא הבינה/אינטליגנציה, לכן כאן ההקשר הוא ישיר. כמו כן מרקורי באסטרולוגיה מייצג כל דבר אשר דורש מאיתנו להפעיל את אותה אינטליגנציה או בינה, כמו תקשורת, למידה, חישוב וכדומה.

מלאכים:

גבריאל – אשר תפקידו העיקרי להעביר מסרים ומידע לאדם, כתפקידם של הרמס ומרקורי במיתולוגיות היווניות והרומיות ומקבילם בודה במיתולוגיה ההודית.

אבן חושן מקבילה: הפטדה של שבט שמעון (כנראה פרידוט)

אלמוג אדום (אבן מארס) – חסד

הגלוי: האלמוג האדום הוא אבן החן היחידה ברשימה זו שהמסחר בה נמצא תחת פיקוח קפדני בכדי להגן על בעל החיים ממנו היא מופקת – הקורליום רוברום.

הרמז: “אדמו עצם מפנינים”

הדרש: נכון להיום כמעט ולא נעשה שימוש באלמוג אדום אמיתי בתכשיטים, ובמקום זה משתמשים בתחליפים ובאבנים צבועות מה שמגן אף יותר מהפיקוח הבינלאומי על בעל החיים ממנו הוא מופק. כמו כן השימוש המיסטי העיקרי באלמוג אדום הוא כקמע מגן, במיוחד לתינוקות.

הסוד: למרות שהמשמעות המוכרת ביותר של מארס באסטרולוגיה היא אגרסיביות אשר עומדת בסתירה מוחלטת מול המשמעות של חסד, הרי שדווקא הפירוש העיקרי של מארס הוא פעולה ומעשים ואין גדול בהם ממעשה חסד. כמו כן התפקיד האמיתי של אותה אגרסיביות היא בתור מנגנון הגנה אשר נועד להציל אותנו מהסכנות של העולם בו אנו חיים, ולכן דווקא החסד הוא הספירה הכי הולמת.

מלאכים:

חמואל – שאחראי על האומץ והעוצמה בדומה למקביליו אריס ומארס במיתולוגיות היווניות והרומיות ומנגלא או קרטיקייה במיתולוגיה ההודית.

אבן חושן מקבילה: האודם של שבט ראובן (כנראה קרנליאן), הישפה של בנימין (כנראה ישפה אדומה).

הספיר הצהוב (אבן יופיטר) – גבורה

הגלוי: הספיר הצהוב הוא לא אבן פופולארית במיוחד כיוון שצבעו נבלע בזהב אשר בו לרוב משבצים אותו ורוב האנשים מתבלבלים בינו לבין הטופז, אך למרות מכשולים אלו הוא אחת האבנים היקרות והנדירות ושומר על מעמדו.

הרמז: “תשית לראשו עטרת פז”

הדרש: ניתן להשוות את צבעו הזהוב של הספיר הצהוב למדליית הזהב האולימפית ולגביעי הזהב בהם זוכים ספורטאים בתחרויות. כמו כן מדובר בצבע שתמיד קושר למעמד גבוה ויוקרה כיוון שממנו עשו כתרים למלכים ובני אצולה, ועד היום הזהב הוא מתכת מוערכת ויקרה.

הסוד: למרות שעל פניו ספירת הגבורה היא מיקום יותר הולם למארס מאשר ליופיטר, הרי שיופיטר הוא מלך האלים בפנתיאון הרומאי וגבר על המפלצת טייפון בכדי להגיע למעמד זה. באסטרולוגיה ההודית לרוב מקובל לקשר את כוכב יופיטר לבריהשפטי, הגורו של האלים, אך אל נוסף אשר מקשרים לכוכב זה הוא אינדרה, מלך האלים אשר קיבל מעמדו לאחר שהביס את השד וריטרה, בדומה לזאוס ויופיטר במערב. כמו כן יופיטר באסטרולוגיה מסמל אופטימיות וגדילה, אשר מאפשרים לנו להתגבר על המכשולים בחיים, ואת הבעל במפה של נשים, לכן הקשרו לגבורה הולם בהחלט.

מלאכים:

מיכאל – אשר בדומה למקביליו זאוס, יופיטר ואינדרה נלחם בשטן סמאל.

צדקיאל – אשר שמו כשם הכוכב בעברית (צדק), ותפקידו להביא צדק לעולם בדומה למקבילו בריהשפטי במיתולוגיה ההודית.

אבן חושן מקבילה: הלשם של שבט דן (כנראה ענבר), התרשיש של שבט אשר (ייתכן שאוליבין או ציטרין).

רובי (אבן שמש) – תפארת

הגלוי: הרובי הוא האבן שתמיד קושרה למלוכה ולמעמד גבוה, וענידתה היוותה סמל לפאר במהלך הדורות.

הרמז: “עמודיו עשה כסף רפידתו זהב מרכבו ארגמן”

הדרש: האדום הייחודי והבוהק של הרובי לא מזכיר דם או בשר כמו האלמוג האדום אלא ייחד אותו כסמל מלכות אשר ניתן למצוא בכתרים ותכשיטים מלכותיים ברחבי העולם, עקב יכולתו לתפוס את תשומת ליבו של המתבונן.

הסוד: השמש מהווה את הגורם השמימי הבולט ביותר ועם עלייתה שאר הכוכבים מוסתרים מרוב האור שהיא פולטת, כך שההקשר בינה לבין תפארת נראה לעין. כמו כן פאר דורש התבדלות מן הכלל, והשמש באסטרולוגיה מייצגת את הייחודיות שלנו ולכן את המקור לאותו פאר.

מלאכים:

אוריאל – אשר תפקידו להביא את אור האל אל הבריאה, בדיוק כתפקידה של השמש.

שריאל – אשר לעיתים נקרא סוריה בדומה למקבילו במיתולוגיה ההודית.

אבן חושן מקבילה: הנופך של יהודה (כנראה גרנט).

זירקון (אבן רהו) – נצח

הגלוי: הזירקון הוא בין האבנים העתיקות בכדור הארץ, ובעזרת רדיואקטיביות אשר נפוצה באבן זו כיוון שלעיתים היא מכילה אורניום, הצליחו לתארך אבני זירקון בנות 4.4 מיליארד שנה.

הרמז: “ונצצים כעין נחשת קלל”

הדרש: צבעו האדמתי של הזירקון מקושר לאדמה אשר הייתה שם הרבה לפנינו ותישאר שם הרבה אחרי מותנו. החום של הזירקון מזכיר גם כלי חרס אשר שרדו עד ימינו מתרבויות אשר נעלמו מן העולם לפני אלפי שנים.

הסוד: באסטרולוגיה רהו או ראש הדרקון מייצג תאבון שאינו יודע שובע, והרי שנצח אף הוא לא יודע שובע כיוון שתמיד ימשיך להתקיים. באסטרולוגיה ההודית ראש הדרקון הוא השד שמשאיר אותנו בתוך מעגל החיים בעזרת גלגול נשמות, ובכך מהווה את המנגנון שגורם לנו להמשיך להתקיים בעולם הזה. במיתולוגיה ההודית רהו היה שד בשם סווארבנו אשר שתה את סם האלמוות והפך לנצחי כמו האלים, כך שהקשרו לנצח הולם בהחלט.

מלאכים:

סמאל – אשר לרוב משול לשטן וליצר הרע עקב תפקידו לפתות, להשלות ולהאשים, בדומה למקבילו רהו במיתולוגיה ההודית.

אבן חושן מקבילה: הלשם של שבט דן (כנראה ענבר).

עין החתול (אבן קטו) – הוד

הגלוי: בשונה מאבנים אחרות, אבני עין החתול מלאות במוכלאות ומלוטשות רק מצידן הקדמי וגבן נשאר בצורתו הגולמית, כיוון שבצורה זו הן מפגינות פס אור ייחודי ומרשים אשר מבדיל בינן לבין שאר האבנים.

הרמז: “רב הנסתר מהגלוי”

הדרש: אותו פס אור אשר מפגינות אבני עין החתול הוא כמו הד צר של האור אשר נכנס לתוכן ומרמז על עולם פנימי עשיר בהרבה מהנראה לעין. כמו כן הן האבנים היחידות אשר נשארות בחלקן בצורה גולמית לאחר ליטוש ואפקט עין החתול שמייחד אותן מתקבל דווקא ממוכלאות ופגמים במבנה הגבישי שלהן.

הסוד: קטו או זנב הדרקון באסטרולוגיה מסמל את העבר. ככל שהוא עשיר יותר בחוויות וזיכרונות, ומלא יותר בכישורים שרכשנו, ידע שצברנו ומטרות שהשגנו כך יש לנו יותר על מה להודות, וזו המשמעות האמיתית של הספירה הוד – הודיה. הוד משמעו גם הד, והעבר הוא כמעין הד של דברים שקדמו להווה.

מלאכים:

עזראל – אשר אחראי על המוות של האדם.

אבן חושן מקבילה: הישפה של בנימין (כנראה ישפה אדומה).

ספיר כחול (אבן סטורן) – יסוד

הגלוי: למרות שאבני ספיר קיימות בשלל צבעים, והאדומות אף נקראות רובי, כאשר מזכירים את המילה ספיר ללא תוספת צבע הספיר הכחול הוא הראשון שאנשים חושבים עליו, ולרוב הם אפילו לא מודעים לשאר.

הרמז: “והנה אל הרקיע אשר אל ראש הכרובים כאבן ספיר”

הדרש: הצבע הכחול של הספיר מזכיר את מצולות הים והמעמקים אשר לתוכם שוקעות ספינות עד הגיען לקרקעית. אותו צבע כחול מזכיר גם את שמי הליל ואת מעמקי היקום אשר לתוכם שוקעות מחשבותינו, בדומה ליסודות בניין השוקעים בקרקע ותומכים בבניין שמעליהם.

הסוד: באסטרולוגיה סטורן מייצג את המציאות הקודרת ואת החומרי והמוצק, והרי שזהו היסוד לעולם בו אנו חיים. הוא מייצג גם מגבלות, ואותן מגבלות יכולות להתקיים רק ברובד החומר ולא ברובד הרוח. במיתולוגיה ההודית אחת ההתגלמויות של האל העליון היא בצורת צב שעל גבו הונח הר אשר שימש ל”בחישת הימים”, משל לתהליך היצירה, ואותו צב שימש כיסוד מוצק להר בכדי שלא ישקע בים. התגלמות זו באסטרולוגיה ההודית נחשבת להתגלמות של סטורן.

מלאכים:

מטטרון – אשר פירוש שמו המודד (הקובע גבולות), והאחראי על רישום מעשיו של האדם בדומה למקבילו שאני במיתולוגיה ההודית.

אבן חושן מקבילה: הספיר של שבט יששכר (כנראה לאפיס לזולי), האחלמה של שבט גד (כנראה אמטיסט).

הלובש – מלכות

הגלוי: אדם שלובש תכשיטים המעוטרים באבני חן נתפס כעמיד בעיני אחרים. כמו כן ענידת אבני חן הייתה שמורה למעמד האצולה או ברוב התקופות בהיסטוריה.

הרמז: “אשת חיל מי ימצא ורחק מפנינים מכרה”

הדרש: האדם אשר בבעלותו אבני חן התברך באפשרות הכספית לרכוש אותן והוא הבעלים או המלך של אותן אבנים.

הסוד: כל אדם ניחן במלכות כיוון שהומלך על גופו, מחשבותיו ומעשיו, ולו ניתנה זכות הבחירה. ספירת המלכות מייצגת גם את המימוש של הרוחני בגשמי, ובגשמי האדם הוא ייצוג של העליון כפי שנאמר במשפט “ברא אותנו בצלמו”.

חזרה לרפואת אבני החן